Serba-Serbi Kepemangkuan
PITEKET, KAWERUHAKNA DE SANG ANGLARAKEN KAPEMANGKUAN
OM AWIGHNAM
ASTU
Iti ling ning Kusuma Dewa, iki
uttamaning pemangku, yening mangku jagat mangku dalem ngaranya, wenang masuci
purnama mwang tilem, ngangehang brata, yoga samadhi, satya ring tingkahing
kadharman. Mangkana tingkahing mangku jagat.
Iki ngaran Kusuma Dewa, panganggen
nira sang mangku Kulputih, ngaran mangku jagat, kawenang nyuci adnyana nirmala,
ngara Nara pinaka raga, Bahu pinaka tripada, Sirah pinaka Swambha medaging
tirtha, ring selaning lelata Ongkara sumungsang pinaka cendana, Cita pinaka
wija, sucining awakta pinaka dipa, Nitra manis pinaka dhupa, uajar tuwi rahayu
pinaka mangenakin pangrengenta, agni ring nabhi, pinaka sekar tunjung, kucuping
tangan kalih pinaka Ghentha, tutuk pinaka Hyang Ngaran.
Ika tingkahing sang mangku jagat
amuja, samangkana sang mangku jagat, kadi ling ning Kusuma Dewa, iki kawruhakna
ri tingkahing dadi mangku Widhi, wenang sor wenang luhur sira mangku jagat,
dening ika ingaranan “Sapta Jati” Sapta ngaran pitu, pitu ngaran pitutur, pitu
ngaran putus, tus ngaran tas, tas ngaran tatas ring daging raga sarira.
IKI LING NING WIDHI SASTRA
Yan hana pemangku durung adiksa
Widhi mwang tan ketapak de sang Pandhita Putus, tan kewenang mabebajran, amada
mada sira mangku sang Kulputih tinemah pwa sira denira sang Kulputih. Jahtesmat
tan manadi janma muwah, tan mangku ngaku mangku.
Yan sampun adiksa Widhi mwang
katapak de sang Pandhita putus, wenang sang mangku mabebajran, mwang ngaloka
phala seraya, wenang pemangku nyiratin sawangsa ring pakraman, wenang sang
mangku ngawalinin yajna / upacara panca yajna, nganutin panugrahan sang Nabe /
guru.
Iki tetgesing pemangku; pa ngaran
pastika pasti ring kasuciang angga sarira, Ku ngaran kukuh ring Widhi, Di
ngaran dina, Na ngaran mertha, Ta ngaran toya, Ya ngaran jati, jatining
kawruhana ring kahaning raga sarira.
Yan ring yawa Brahmana katonannya,
kewala ring dalem sarira nora hana kabrahmanan nira, nora Brahmana wang
mangkana.
Yan ring yawa nora katon Kabrahmananya, ring dalem sarira ngebek ikang
Kabrahmananya, Mwah wruh ring kanananinya ring angga sarira, Brahmana juga pwa
ya wang mangkana.
IKI LING NING PURWA ADHI GAMA SESANA:
Yan hana wwang kengin weruhing Sang
Hyang Aji Aksara, mawastu mijil saking aksara, tan pangupadyaya / maupacara
mwah tan ketapak, tan paguru, papa ikang wwang yan mangkana.
Bibijat wwang ika ngaranya, apan embas / lekad tan paguru, kuweh
prabedanya, papinehnya bawak, yan benjangan padem wwang mankana, atmanya
manados entiping kawah Candra Ghomuka.
Apan lampahnya mumpang laku, kananda de para Kingkara Bala, Yan manresti
malih matemanan tiryak yoni, amangguhaken kasangsaran.
Malih hana piteketku ri kita kabeh, sang manyun kumaweruh ri kahananing
Aji aksara mwang kapemangkuan / pinandhita.
Yan hana wwang durung Dwijati tan kawenang wahana gumalara ken sodasa
mudra, kopadrawa denira Sang Hyang Astadewata.
Kewala ikang amusti juga kawenangan wehana ri wwang durung Adiksa Dwijati,
ri sang arep anembah Dewa, amreyogakena Sang Hyang ri daleming sarira.
Mangkana piteket ku ri wwang kabeh, haywa marlupa, hila-hila dahat.
PENGERTIAN UMUM KEPEMANGKUAN
1.
Pemangku
adalah Duta Dharma yang selalu mengutamakan penjabaran ajaran-ajaran agama
Hindu, kepada masyarakat sedharma.
2.
Pemangku
adalah rohaniawan yang masih tergolong dalam tingkatan Ekajati.
3.
Pemangku
adalah rohaniawan yang bertugas sebagai pemuput wali dalam upacara agama /
adat, dapat ngaloka phala seraya sebatas ijin / panugrahan dari sang Nabe /
guru.
4.
Upakara
pawintanan Ekajati / adiksa Widhi, dan agem-ageman seorang pemangku supaya
disesuaikan dengan tingkat pura yang diemongnya, dan sesuai dengan yang
tersirat dan tersurat di dalam sesanan kepemangkuan.
TATANING PANGEMONG PURA
1.
Jro
Bayan, sebagai juru resik / juru canang, bertugas ngayahin Jro Mangku Gede di
pura yang diemongnya, sesuai dengan pituduh mangku Gede pangemong pura
tersebut.
2.
Jro
Bahu, juru pundut juru suwun, bertugas ngayahin utawi nampa nyuwun ayah-ayahan
dipura, manut panugrahan saking Jro Mangku Gede pangemong pura tersebut.
3.
Jro
mangku Gede, sira sang sampun adiksa Widhi/ Ekajati, dan sudah dapat pengakuan
/ tanda jasa dari sang Nabe / gurunya, bertanggung jawab atas segala sesuatu
yang berkaitan dengan pura yang diemongnya, dan dapat memberikan petunjuk atau
bimbingan kepada masyarakat dan dapat memberikan keputusan-keputusan yang
berhubungan dengan yajna sesuai dengan tataning sastra drsta dan desa mawacara.
4.
Di
dalam menjalankan tugas kepemangkuannya, agar para pemangku berpenampilan yang
rapi dan bersih, berpakaian serba putih, dandanan rambut wenang magotra,
berambut panjang, anyondong, menutup kepala dengan destar putih.
HAK SEORANG PEMANGKU
1.
Seorang
pemangku bebas dari ayah-ayahan banjar/ desa atau sesuai dengan tingkat pura /
kepemangkuannya.
2.
Seorang
pemangku, dapat menerima bagian sesari atau sesangi.
Posting Komentar untuk "Serba-Serbi Kepemangkuan"