Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Serba-Serbi Kepemangkuan

 


PITEKET, KAWERUHAKNA DE SANG ANGLARAKEN KAPEMANGKUAN

 

OM AWIGHNAM ASTU

            Iti ling ning Kusuma Dewa, iki uttamaning pemangku, yening mangku jagat mangku dalem ngaranya, wenang masuci purnama mwang tilem, ngangehang brata, yoga samadhi, satya ring tingkahing kadharman. Mangkana tingkahing mangku jagat.

            Iki ngaran Kusuma Dewa, panganggen nira sang mangku Kulputih, ngaran mangku jagat, kawenang nyuci adnyana nirmala, ngara Nara pinaka raga, Bahu pinaka tripada, Sirah pinaka Swambha medaging tirtha, ring selaning lelata Ongkara sumungsang pinaka cendana, Cita pinaka wija, sucining awakta pinaka dipa, Nitra manis pinaka dhupa, uajar tuwi rahayu pinaka mangenakin pangrengenta, agni ring nabhi, pinaka sekar tunjung, kucuping tangan kalih pinaka Ghentha, tutuk pinaka Hyang Ngaran.

            Ika tingkahing sang mangku jagat amuja, samangkana sang mangku jagat, kadi ling ning Kusuma Dewa, iki kawruhakna ri tingkahing dadi mangku Widhi, wenang sor wenang luhur sira mangku jagat, dening ika ingaranan “Sapta Jati” Sapta ngaran pitu, pitu ngaran pitutur, pitu ngaran putus, tus ngaran tas, tas ngaran tatas ring daging raga sarira.

  

IKI LING NING WIDHI SASTRA

            Yan hana pemangku durung adiksa Widhi mwang tan ketapak de sang Pandhita Putus, tan kewenang mabebajran, amada mada sira mangku sang Kulputih tinemah pwa sira denira sang Kulputih. Jahtesmat tan manadi janma muwah, tan mangku ngaku mangku.

            Yan sampun adiksa Widhi mwang katapak de sang Pandhita putus, wenang sang mangku mabebajran, mwang ngaloka phala seraya, wenang pemangku nyiratin sawangsa ring pakraman, wenang sang mangku ngawalinin yajna / upacara panca yajna, nganutin panugrahan sang Nabe / guru.

            Iki tetgesing pemangku; pa ngaran pastika pasti ring kasuciang angga sarira, Ku ngaran kukuh ring Widhi, Di ngaran dina, Na ngaran mertha, Ta ngaran toya, Ya ngaran jati, jatining kawruhana ring kahaning raga sarira.

            Yan ring yawa Brahmana katonannya, kewala ring dalem sarira nora hana kabrahmanan nira, nora Brahmana wang mangkana.

Yan ring yawa nora katon Kabrahmananya, ring dalem sarira ngebek ikang Kabrahmananya, Mwah wruh ring kanananinya ring angga sarira, Brahmana juga pwa ya wang mangkana.

  

IKI LING NING PURWA ADHI GAMA SESANA:

            Yan hana wwang kengin weruhing Sang Hyang Aji Aksara, mawastu mijil saking aksara, tan pangupadyaya / maupacara mwah tan ketapak, tan paguru, papa ikang wwang yan mangkana.

Bibijat wwang ika ngaranya, apan embas / lekad tan paguru, kuweh prabedanya, papinehnya bawak, yan benjangan padem wwang mankana, atmanya manados entiping kawah Candra Ghomuka.

Apan lampahnya mumpang laku, kananda de para Kingkara Bala, Yan manresti malih matemanan tiryak yoni, amangguhaken kasangsaran.

Malih hana piteketku ri kita kabeh, sang manyun kumaweruh ri kahananing Aji aksara mwang kapemangkuan / pinandhita.

Yan hana wwang durung Dwijati tan kawenang wahana gumalara ken sodasa mudra, kopadrawa denira Sang Hyang Astadewata.

Kewala ikang amusti juga kawenangan wehana ri wwang durung Adiksa Dwijati, ri sang arep anembah Dewa, amreyogakena Sang Hyang ri daleming sarira.

Mangkana piteket ku ri wwang kabeh, haywa marlupa, hila-hila dahat.


PENGERTIAN UMUM KEPEMANGKUAN

1.      Pemangku adalah Duta Dharma yang selalu mengutamakan penjabaran ajaran-ajaran agama Hindu, kepada masyarakat sedharma.

2.      Pemangku adalah rohaniawan yang masih tergolong dalam tingkatan Ekajati.

3.      Pemangku adalah rohaniawan yang bertugas sebagai pemuput wali dalam upacara agama / adat, dapat ngaloka phala seraya sebatas ijin / panugrahan dari sang Nabe / guru.

4.      Upakara pawintanan Ekajati / adiksa Widhi, dan agem-ageman seorang pemangku supaya disesuaikan dengan tingkat pura yang diemongnya, dan sesuai dengan yang tersirat dan tersurat di dalam sesanan kepemangkuan.

  

TATANING PANGEMONG PURA

1.      Jro Bayan, sebagai juru resik / juru canang, bertugas ngayahin Jro Mangku Gede di pura yang diemongnya, sesuai dengan pituduh mangku Gede pangemong pura tersebut.

2.      Jro Bahu, juru pundut juru suwun, bertugas ngayahin utawi nampa nyuwun ayah-ayahan dipura, manut panugrahan saking Jro Mangku Gede pangemong pura tersebut.

3.      Jro mangku Gede, sira sang sampun adiksa Widhi/ Ekajati, dan sudah dapat pengakuan / tanda jasa dari sang Nabe / gurunya, bertanggung jawab atas segala sesuatu yang berkaitan dengan pura yang diemongnya, dan dapat memberikan petunjuk atau bimbingan kepada masyarakat dan dapat memberikan keputusan-keputusan yang berhubungan dengan yajna sesuai dengan tataning sastra drsta dan desa mawacara.

4.      Di dalam menjalankan tugas kepemangkuannya, agar para pemangku berpenampilan yang rapi dan bersih, berpakaian serba putih, dandanan rambut wenang magotra, berambut panjang, anyondong, menutup kepala dengan destar putih.

  

HAK SEORANG PEMANGKU

1.      Seorang pemangku bebas dari ayah-ayahan banjar/ desa atau sesuai dengan tingkat pura / kepemangkuannya.

2.      Seorang pemangku, dapat menerima bagian sesari atau sesangi.

Apabila pemangku meninggal dunia, segala upacara / upakaranya ditanggung oleh sang sane ngadegang, sesuai dengan kepemangkuannya. Sesuai dengan piteket ring purwa adhigama sesana, yang berbunyi: Yan hana wwang wus adiksa Widhi mwang wus Dwijati, yan riwekasan paratra / mati, haywa pinendem gesengak-na premangke, yan tan mangkana kebukan Hyang Ibu Prthiwi baur ikang jagat, mangkana helingakena.

Posting Komentar untuk "Serba-Serbi Kepemangkuan"